23 September 2008

kamus Bahasa Bajau..

Bagi siapa2 yang berminat mempelajari bahasa bajau, blog ini menyediakan perkhidmatan percuma mengajar bahasa ibunda penulis blog... Sebenarnya bukan susah untuk mempelajari bahasa Bajau, ini kerana kebanyakan bahasanya sama perkataannya dengan bahasa melayu...
cth:
suka/ingin(melayu):ingin(bajau)
khabar(melayu):abar(bajau)
awak/kau(melayu):ko(bajau)
kita(melayu):kiti(bajau)
sama-sama(melayu):somo-somo(bajau)

Namun begitu terdapat perkatan yang sama antara melayu dengan bajau tetapi ertinya berlainan
cth:
kelapa(melayu:suka(bajau)
suka(melayu):ingin(bajau)

Ayat bagi permulaan seorang yang belajar bahasa bajau:
"Iyen abar?"(bajau)
"Apa Khabar?"(melayu)

"sien oron nu?"(bajau)
"siapa nama mu?"(melayu)

"lamaninggo ko?"(bajau)
"dari mana kau?"(melayu)

"minggo ko temban?"
"di mana kau tinggal?

bersambung..........

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

boleh translate lagu jadu bhsa bajau..

carolinerenang999986 berkata...

kenapa ko buat ku cam ni sayang

Tanpa Nama berkata...

tajung

Bee Bebets berkata...

"aku ngaji ke tua..uli bertemu mua..lelengau atikku rindu ka nuan sulu..dikau penyayau ati aku kah nuan dara..
kasih aku medak nuan dara d tingalkan ku ngapa saban ari nuai ganti ternatai aku ndak gak aku pulai.."

Apa maksud ne ?

ClusterMaps

Jumlah pelawat.